‘Het gaat goed, ik ben gezond’, antwoordt Gerrie Tigchelaar-Van Gunst opgewekt als ik haar vraag hoe het met haar gaat in deze coronacrisis. ‘Maar natuurlijk heb ik zakelijk gezien veel zorgen.’ Vanaf het begin van de corona-uitbraak is de kledingwinkel aan de St. Jacobsstraat geopend, maar er komen véél minder klanten.
Via Facebook en Instagram probeert de eigenaresse actief haar klanten op de hoogte te houden, maar helaas hebben ook veel van haar vaste klanten geen social media. Een ander probleem in deze coronatijd is de angst die er onder haar wat oudere vaste klanten heerst. ‘Klanten durven niet binnen te stappen en ze zijn misschien ook minder bezig met een nieuwe garderobe. Mensen zitten in de coronaschulp’, merkt Gerrie op en ze voegt er snel aan toe: ‘Maar mijn winkel is groot genoeg om afstand te bewaren en ze kunnen ook op afspraak langskomen of bijvoorbeeld van de personal shop service gebruik maken.’
Het is moeilijk voor een ondernemer in de binnenstad. Het winkelen is veranderd, de horeca is dicht en de evenementen zijn opgeschort. De normale loop is helemaal weg en Van Gunst heeft bewust geen webshop, omdat de kracht van de winkel het persoonlijke contact is. ‘We kennen de klerenkast van veel van onze klanten, kunnen de mensen eerlijk adviseren en dat waardeert men. Even met een kop koffie aan de grote tafel in de winkel zitten, is online natuurlijk niet mogelijk.’
Er wordt in de winkel hard nagedacht over de toekomst. Gerrie zou het zeer waarderen als er een paginagrote advertentie in de krant zou komen waarin de overheid de inwoners oproept om de lokale ondernemer nu extra te steunen, want anders verandert de winkelstad misschien nog wel sneller. ‘We zijn geheel afhankelijk van mensen uit de eigen provincie dus kom alstublieft langs.’ Zelf denkt ze na over ideeën om het klantenbestand te vergroten, in de doelgroep meer variatie aan te brengen, businessvrouwen met gerichte acties uit te nodigen en nog meer te gaan personaliseren.